ONLINE KATALÓGY

The One

Lastia 2017

Berkley 2017

» Mrazivá Jahoda, alebo...
Mrazivá Jahoda, alebo decembrové prekvapenie

December je tu a vianočné sviatky sa brutálne blížia, pomyslenie, že odložím kaprárske udice do kúta ma trochu hnevá, lebo cez sezónu som si toho veľa neužil, ale čo už cez zimu oddychuje aj príroda okolo nás tak si oddýchnem aj ja. Hm, všetko je to pekné, ale predsa len jednu decembrovú výpravu ešte absolvujem s Palim. Priznám sa, že ešte dva dni pred odchodom sa mi hrozne nechcelo ísť, vonku zima ako v psinci, plno koncoročných pracovných povinností a nič som nemal zbalené. Posledné rozhodnutie padlo deň pred odchodom a povedal som konečné DOBRE IDEM! Ľubo Loja mi ešte pred tým než som odišiel smer Tornaľa povedal, že to bude určite úspešná výprava, keď sa mi tak nechce ísť na ryby, smial som sa, aj keď som dosť poverčivý na toto už neverím.  Smer našej výpravy za decembrovými kaprami bol jasný, Maďarsko a jedno z jeho veľkých hlbokých štrkovísk. Nielen u nás doma, ale aj v Maďarsku už boli menšie vody zamrznuté a veru aj na väčších sa už robila popri kraji škrupina, celkove mi to však nevadí, keď som už raz na ceste nech sa  deje čo sa má diať...

Na veľkej vode, ktorá má do 100 ha je pre mňa vždy dilema kde sa môžu ryby práve nachádzať, hlavne keď tam prídem ako teraz na iba štyri dni a vodu nepoznám. Pali s tým problém nemá, ryby sú všade, len ich musíme chytiť. Trochu nadsadené, ale v podstate má pravdu. Po príchode na breh si zapaľujem cigaretku a spolu sledujeme vodu.  Pofukuje slabý západný vietor ktorý mierne čerí hladinu. Na druhej strane v miernej zátoke je závetrie a hladina je tam pokojná, myslím si, že tam by to šlo a Paľo súhlasí. Aj keď budeme určite vyvážať  aj na voľnú vodu budeme tam krytý pred vetrom a ako poznám tieto vody breh sa bude zvažovať prudko do hĺbky a to by mohlo byť dobré. Na mieste makáme ako roboti, deň je krátky a ak chceme ešte za vidna položiť montáže nie je čas na pohodové vybaľovanie. Prvý ide na rad čln, ktorý sa v tej zime bohovsky ťažko rozbaľuje, solídne sme zahriaty pokiaľ ho položíme na vodu komplet s motorom a sonarom. Berieme rýchlo háčka a padáme na vodu. Kto chodí na tento druh vôd vie o čom to je. Veľké hĺbky a členité dno, kde z 15m vyjde kopec na 5m  a znovu padne dole. Hrany sú plné ostrých kamienkov, predpokladáme, že aspoň mušličky už budú vo väčších hĺbkach, ale aj tak použijeme aspoň 30m návinu hrubšieho silonu. Rozkladáme udice okolo jednej väčšej lavice, ktorá je v hĺbke od 3,5m do 5m. Samozrejme do rôznych hĺbok od 14m do 8m. Jednu udicu si však nechám v zálohe, lebo priamo v zátoke pri brehu je potopený strom v hĺbke 3m. Trochu plytká voda na toto ročné obdobie, ale skúsim to tam položiť, aj keď voda má od 5,5 °C do 6 °C hovorím o povrchovej teplote vody dole to bude možno o stupeň dva viac, ale v tej trojke asi nie. Čas plynie na rybách veľmi rýchlo a teraz je náš veľký nepriateľ, lebo aj keď makáme tak tma sa blíži míľovými krokmi.  Chvalabohu sme stihli povyvážať ešte za vidna. Čo sa týka kŕmenia nechceme to preháňať, pár hrstí na montáž. Na podsypanie máme pripravenú kombináciu Euroboilies Fish Mix zaliaty aktivátorom Chobotnica s boilies Silver rady Korenistá Ryba zaliatym Dipom Korenistá Ryba a druhá kombinácia je Euroboilies Fruit Mix zaliaty trochou dipu Plum s boilies Robin Red zaliatym Fire Foodom. Pod háčik dávame boilies rôznych priemerov.  Máme už vyskúšané, že aj v zimných mesiacoch ryba zoberie väčšiu nástrahu a tak s tým nemáme problém. Pali dáva svojho obľúbeného Squid Craba o veľkosti 24 mm s poriadnym háčikom č.2 od Solaru ja šijem kombináciu polovičky 24 mm boilies Plum a polovičky 24 mm boilies Chilli con Carne na dvojku háčik tiež od Solaru. Pali predsa len našije na druhú udicu jednu malú plavačku príchute Ananás, ale ja ostávam pri veľkosti 24 mm a do spomínanej trojky púšťam čistú Jahodu. V tejto veľkosti to je novinka a chcem si ju vyskúšať práve v takých to extrémnych podmienkach pretože je robená na väčšiu výdrž, ale mali by byť dodržané všetky predchádzajúce vlastnosti, ktoré sa týkajú práce vo vode, takže uvidím. K tejto jahode podsypujem jednu hrsť Euroboilies Fruit Mix so slivkovým dipom a na doplnenie naplním PVA pančuchu Method Mixom Robin Red zaliatym Aktivátorom Tutti Frutti. Je to riadne výrazná vecička, ale myslím si, že v studenej vode, kde sa celkovo arómy šíria pomalšie to tak bude najlepšie.  Pomaly sa stmieva a tak dostaviame bivak, obľúbenú K3 od Delphinu, pre dvoch je to komfort a so zimným prehozom budeme ako doma v obývačke... Vonku je už dobrá kosa, nechce mi poriadne horieť ani plynový varič, horko ťažko sa pomaly zohreje voda na čaj, aj s tej odoberám a polievam plynovú bombu, aby lepšie horelo. Keď už máme konečne v sebe horúci čaj a nejaké to jedlo je pomaly deväť hodín večer, vietor ustal a na vode je brutálna hmla, ktorá mrzne a pokrýva všetko naokolo kryštálikmi ľadu, to bude paráda. Cez noc sa nič nedeje iba začalo snežiť a kúsky ľadu pri oteplení padajú z konárov na bivak ako keby niekto bubnoval. V piatok o štvrtej ráno nás budí môj príposluch. Žiadne popikávanie, ale súvislé pííííp. Vybiehame z bivaku a v prvom momente bežím k udici vyvezenej na hlbokú vodu, som rozospatý a neviem kde je sever, s tak skorým záberom som nepočítal a už vôbec nie s takouto jazdou. Cievka sa však točí na udici s trojmetrovej vody. Dvíham prút, kopance na druhej strane dávajú tušiť menšiu rybu. Za chvíľu zdolávam kapríka okolo 5 kg, je to riadne bruchatý šupináč pekne zazimovaný. Rýchle foto a späť do vody. Mám veľkú radosť, aj keď je to menšia ryba. Všetko okolo je biele, až teraz si naplno uvedomujem, že chytám v decembri! Keďže je Jahoda stále na montáži nerozmýšľam nad jej výmenou, je pekne rozpracovaná takže ide naspäť do vody a ja do spacáku, ktorý iste vychladol. Zaspal som, ako keby ma do vody hodil, ale o siedmej ma budí ďalšia brutálna jazda. Znovu obidvaja s Palim vybiehame z bivaku, tentoraz si nestíham na seba navliecť ani zimnú bundu. Znovu záber z trojky. Tentoraz to je však silnejší kapor a aj keď je voda studená bojuje ako keby bolo leto. Nádherný šupináč, ktorý sa do zimy vypásol na krásnych 12,70 kg. Pri vychádzajúcom slnku a čerstvom snehu sú nádherné fotografie.  Ostatné udice mlčia. Teraz čo, je to v mieste, alebo v nástrahe? Neverím na zázračné nástrahy, miesto je určite dôležité, ale skúsime to aj tak poprevážať a uvidíme. Dvíha sa vietor a je dosť slušný, síce je slnečno, ale pocitová teplota je bohovsky nízka. Okolo obeda má Paľo záber z voľnej vody, sadáme do člna a ideme po rybu. V zátoke sme dvíhajúci sa vietor tak nepociťovali, ale keď sme sa dostali na voľnú vodu vedeli sme koľká bije! Najhoršie na tom bolo, že kapra strácame v dvíhajúcich sa vlnách, pričom bol ešte prepletený do druhého vlasca, škoda, nebol síce obrovský, ale každá takáto ryba je cenená. Vietor každou chvíľou silnel a zaátoka už nebola taká kľudná ako pri našom príchode. PVA pančuchy už stratili význam, lebo nastávalo také prúdenie vody, že Method Mix by bol za chvíľu rozprášený široko ďaleko. K montážam preto pridávame PVA pásky, na ktorých sú navlečené na polovicu nakrájané boilies z rady Economic, príchute Fruit Coctail. Je to výrazné boilies s prenikavou ovocnou arómou a dobre pracuje aj v studenej vode, ako sme neskoršie konštatovali – dobrá voľba! Do večera sme už nedosiahli žiadny záber, zato vietor dosahoval až neskutočnú rýchlosť. V noci sa mi nedalo ani poriadne zavrieť oči, neznášam ten hukot ako keď idú turbíny na plný výkon. Okolo jednej nad ránom nás znovu budí príposluch, tentoraz je na rade Paľo. Sme síce trochu v závetrí, ale to čo sa deje vonku je hrozné, riadna víchrica! Čo je na tom najhoršie Pali vyťahuje pleskáča, síce veľkého, ale toto sme nechceli. Vyviezť sa momentálne nedá, elektromotor by to nezvládol „ja hlupák doma som nechal benziňák“ ale aj tak ísť do takých vĺn po tme a bez vesty je nebezpečné. Než sme však stihli zaliezť do bivaku ozval sa aj druhý Paľov signalizátor a tentoraz z brehu zdolal pekného 8 kg lysca. To už bolo lepšie, udica však ostala na brehu. Ja som neostal na tom lepšie, tak isto jeden záber od pleskáča a tri naše udice ostali na brehu. Ráno trochu vietor povolil a tak sme rýchlo vyviezli montáže naspäť do vody. Píše sa to fakt ľahko, ale musela to byť rýchlovka, lebo fučalo stále.

Naše ranné vyvezenie, aj keď bolo obtiažne sa vyplatilo. Od 09,30 h sa začal kolotoč záberov, aký sme určite v tejto zime nečakali. Ak hovorím kolotoč nečakajte sto pípnutí. Hovorím o siedmich záberoch do poobedia. Ten kolotoč bol vlastne celý priebeh od zdolávania na vode, po vyvážanie ono to totiž v tých hrozných poveternostných podmienkach trochu trvalo a nie vždy sa dalo vyjsť na vodu. Pri zdolávaní toho najväčšieho kapra som skoro spadol do vody, pretože nás nadvihla vlna a pootočil vietor. Pokladám za veľké podcenenie tohto lovu z našej strany, že sme ani jeden nemali so sebou záchranné vesty! Nemala by nás ospravedlniť ani skutočnosť, že dlhodobá predpoveď o ničom takom nehovorila... Aby som to zhrnul za sobotu sme zdolali sedem kaprov pričom tri boli nad desať kilogramov, konkrétne 15,80 kg, 13,80 kg a 10,80 kg doslova magických 80 za desatinou čiarkou.  Pri tomto silnom vetre ostala trojmetrová hĺbka nulová, preto som už chytal iba na voľnej vode odkiaľ šli zábery. Okolo 17,00 h prestalo fučať a stým ustali aj zábery. Ostalo také ticho, že mi pískalo v ušiach. Okolo 22,30 h Pali dostáva na breh menšieho šupináčika a to bolo na sobotu všetko. Padli sme do spacákov ako zabitý. Prečo? Lebo sme podcenili ďalšiu vec, zobrali sme iba jeden akumulátor, ktorý by za normálneho počasia a pri predpokladanom minimálnom počte záberov vydržal, ale opak bol pravdou a tak sme museli veslovať ako o dušu a niekedy to bolo dosť zlé... V nedeľu máme plánovaný odchod hneď z rána, takže nám vôbec nevadí, že o 06,00 h nás ťahá z bivaku Paľov príposluch, pekný zimný šupík je pustený priamo vo vode. Cez noc mi došla batéria v mojom príposluchu a tak sa len pozerám na poloprázdnu cievku a pribitý swinger o signalizátor. Ryba tam nebola a montáž som stiahol aj s olovom, odpadávací klip Carp´r´Us sa neotvoril. Škoda.

Ak by som mal túto krátku výpravu zhrnúť poviem len, že som naozaj šťastný. Mikuláš so sv. Petrom nám nadelili kopu darčekov v podobe nádherných kaprov. Urobiť štrnásť záberov v takej chladnej vode to som nečakal ani v najlepšom sne. Určite boli nájdené dobré miesta na uloženie montáží, ale nová 24 mm Jahoda ukázala svoju silu a skvelú prácu v studenej vode, neviem si predstaviť ako bude fungovať v lete aj s ostatnými príchuťami fakt sa teším.  Aj keď sme urobili pár chýb čo sa týkalo našej výbavy základné veci ako bol výborný bivak K3 Delphin, spacáky a samozrejme oblečenie urobili aj z takejto chladnej výpravy pohodu. Najmä zimné oblečenie od Mikada ma udržalo v teple, suchu a tým aj v psychickej pohode. Bola to skvelá skúsenosť, myslím si, že sa mi tieto zimné výpravy začínajú páčiť...